Chcete tělo vyživit nebo jen zasytit

Vyživit nebo jen zasytit…

Znáte tu otázku? Když tolik jíme, nepřibereme z toho?

To záleží, zda chcete tělo vyživit nebo jen zasytit. Protože to je velký rozdíl. Nejlepší je zasytit a správně vyživit zároveň.

Tak právě tuto otázku mi položili rodiče manžela na dovolené u moře, kde jsem se rozhodla vařit pro všechny členy rodiny…

Odjeli jsme na 10 dní k moři načerpat energii, odpočinout si a zrelaxovat. Rodičům je 73 let a k moři jezdí moc rádi, protože jim to zdravotně dělá dobře. Rozhodli jsme se pro vlastní stravování a tak měli trochu obavy, jak to zvládnou. Dala jsem jim možnost, že budu vařit a že si s tím nemusí lámat hlavu. S radostí přijali, jen netušili, co je čeká 🙂

Protože jsem výživový poradce a trenér programu na hubnutí podle genů – Bodykey, tak jsem věděla, že zažijí tak trochu jiný typ stravování než na který jsou zvyklí.

Otázkou totiž zůstává, jak přistupujeme ke svému každodennímu  stravování. Když bychom měli spočítat variace na vaření jídla, u většiny lidí bychom dospěli tak možná k 10-ti  až 20-ti  druhům.  A pořád dokola – řízek s bramborovou kaší, špagety, guláš, pečené kuře s kompotem, obložené rohlíky, zapékané těstoviny aj.

Už rok a půl  mám online program Bodykey a on mi dává k dispozici 3500 receptů.

Jsou tam recepty a jídla, která jsem nikdy nejedla, je tam i česká kuchyně a hlavně velmi pestrá variace na pokrytí všech důležitých živin pro náš organismus. Celé vaření mi zabere tak asi 30 minut a jídlo se může servírovat.

A tak jsem si naplánovala jídelníček podle Bodykey a vyrazila k moři. Když rodiče viděli to množství jídla, které dostávali na talíř 3 krát denně, chtěli se  vsadit, že přiberou, že oni nejsou zvyklí tolik jíst… Jenže to co bylo nejpodstatnější, bylo právě složení každého jídla. Vyživit nebo jen zasytit?

Na talíř dostali minimálně 20% bílkovin z energetického denního příjmu, což je na 100 kg vážícího muže 100 g bílkovin a na ženu vážící 75 kg minimálně 75 g bílkovin.  A proč minimálně 1g bílkovin na 1 kg hmotnosti? Protože bílkoviny jsou základní stavební živinou pro svaly. A protože mají věk seniorů, tak jejich svalová hmota má tendenci ubývat a ne přibývat.  A to je v jejich věku to nejcennější, co si musí chránit a budovat. Samozřejmě měli každý den v jídelníčku zastoupeno správné množství sacharidů a tuků, vlákniny alespoň 30 g každý den.

 

Jako zdroj bílkovin bylo maso, vejce, sýry, luštěniny, ryby, jogurty a tvaroh a těstoviny.

Tady je přibližné množství bílkovin v každé základní potravině bohaté na bílkoviny:

maso: 20 g bílkovin na 100 g v syrovém stavu

vejce: 6 g

sýry: 25 g bílkovin na 100 g

luštěniny: 25 g bílkovin na 100 g v suchém stavu

tvrdý tvaroh: 26 g bílkovin na 100 g

jogurt: 7 g bílkovin na 100 g

těstoviny: 12 g bílkovin na 100 g v suchém stavu

 

Vařím na minimu tuku a přílohy vážím.

To byla také častá otázka. A to musí být náročné to pořád vážit, že? Tak jsem se trochu zamyslela a napadla mě tato odpověď:  Ještě nedávno lidé museli pro to, aby si na oběd mohli dát brambory, je nejdříve zasadit, pečovat o ně, zalívat, zbavovat škůdců a pak je posbírat, uskladnit a po tom všem si je mohli v klidu uvařit a sníst.  Jediné, co musím dnes udělat pro to, abych si je mohla dát k obědu je – zajít je koupit, uvařit a zvážit. A to je jednodušší 🙂 Proto mi vážení nedělá problém a je to součást mého každodenního vaření.

Vážím potraviny proto, že podle naší citlivosti na tuky nebo sacharidy, musím dodávat do těla správné množství sacharidů a tuků, abychom nepřibírali na váze. Například já dávám pozor na množství tuku ve stravě – můj maximální příjem je od 40 do 60 g tuků na den a můj manžel je citlivý na sacharidy a jemu vážím pečivo a přílohy, protože jeho denní množství sacharidů je 180 až 200 g.

Nemějte však obavy, protože program Bodykey vám to vše nastaví a spočítá, takže jediné, co je potřeba – nakoupit správné potraviny a pak jen dodržet množství z receptu a ty přílohy si před uložením na talíř pouze zvážit. Při dodržení  jídelníčku vám bude krásně vnitrobřišní tuk ubývat rychlostí 0,5 kg za týden a to jsou  2 kg za měsíc.

A jak to dopadlo s  váhou po příjezdu? Vůbec se nezvýšila, protože jsme měli i dostatek fyzické aktivity. Naši rodiče nevěří, že po takovém množství jídla, které snědli, vůbec nepřibrali, ba naopak, tuky šly dolů a svaly nahoru. Teď už ví, že jejich problém je vlastně podvýživa z malého množství jídla a hlavně špatná skladba jídla.

Je skvělé, že jsme mohli už tolika lidem, hlavně po padesátce, pomoci k optimální váze a lepší kondici. Zde můžete vidět jejich reference. Díky programu Bodykey můžete i vy odbourat léky na vysoký krevní tlak a cholesterol a prodloužit si tak  život o pár let v plném zdraví a kondici. Vyzkoušejte a budete stejně nadšení  jako my.

Přeji vám krásné dny plné zdraví 🙂

Klára Turoňová

 

 

Ladislav Turoň
Podnikatel od roku 1994 / Vlastník a lektor podnikání se zárukou / Ambasador a trenér revolučního programu hubnutí podle genů
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.